Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2015

Γ. Δ. Μεταλληνού- Το όνομα Ρωμηός και η ιστορική του σημασία

http://oodegr.co/neopaganismos/romi/onoma_rwmanias_1.htm
http://www.megarevma.net/kostispalamas1.htm
Του Ηλια Μαγκλινη Ο Ελληνας και ο Ρωμιός
http://1myblog.pblogs.gr/2010/08/rwmios-graikos-ellhn-einai-ta-ethnika-mas-onomata.html
http://www.antibaro.gr/article/2308
http://pheidias.antibaro.gr/Hellas_names.html

ΒΙΚΙΛΕΞΙΚΟ

Nuvola apps bookcase.png Ετυμολογία []

Ρωμιός < μεσαιωνική ελληνική Ρωμαίος < αρχαία ελληνική Ῥωμαῖος < Ῥώμη <λατινική Roma

Open book 01.svg Ουσιαστικό[]

Ρωμιός αρσενικό (θηλυκόΡωμιά)
  1. ο ελληνόφωνος πολίτης της Ρωμαϊκής και της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας
  2. ο Έλληνας κατά την τουρκοκρατία

Blue Glass Arrow.svg Εναλλακτικές μορφές []

Nuvola apps noatun.png Συγγενικές λέξεις[]

Books-aj.svg aj ashton 01.svg Συνώνυμα[]




Ρωμιός και Έλληνας


ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΡΟΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΣΤΟ ΑΝΤΙΒΑΡΟ
Αγαπητέ κ. Σταλίδη,
 Η πέμπτη παράγραφος του άρθρου του τέως Προέδρου της Ελληνικής
Δημοκρατίας κ. Χρ. Σαρτζετάκη πιστοποιεί ότι επικρατεί μεγάλη σύγχυση ως
προς την πρόσληψη της διαχρονικής Ρωμιοσύνης καθώς και της έννοιας
της Ελληνικότητας και της Νεοελληνικής εθνογένεσης. 

Η καταξιωμένη ιστορικός-ακαδημαϊκός κυρία Γλύκατζη-Αρβελέρ
κάποτε είπε: “Είμαστε Ρωμιοί, όσο και Έλληνες”!  Το
ομογενές και  ομόγλωσσο, Ρωμαίικο, στοιχείο της πάλαι ποτέ Ανατολικής
Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, είναι εκείνο που διέσωσε την Ελληνική γλώσσα και κουλτούρα
πάνω στην οποία θεμελιώθηκε, αιώνες μετά, το Νεοελληνικό κράτος. Χωρίς να
ξεχνούμε και την συμβολή της ξερριζωμένης Μικρασιατικής Ρωμιοσύνης αλλά
και των (παρεξηγημένων) αλλοφώνων του Γένους, της Βλαχουριάς και της
Αρβανιτιάς, στην διαμόρφωση του προσώπου της σημερινής Ελλάδας. 

Οι όροι Ελληνας και Ρωμιός είναι ταυτόσημοι, καί όπως έλεγε ο
μακαρίτης π. Ιωάννης Ρωμανίδης, η διάκριση μεταξύ Ελλήνων και Ρωμιών είναι
ιστορικά ψεύτικη!

Η Ρωμιοσύνη είναι μία υπερβατική και διαχρονική
έννοια χωρίς εθνοφυλετικά ή εθνογλωσσικά στεγανά.  Άλλωστε ας μη
λησμονούμε ότι οι βλαχόφωνοι, αρβανιτόφωνοι και σλαβόφωνοι του
Γένους είχαν σημαντική -αν οχι καθοριστική- συμμετοχή στη διαδικασία της
συγκρότησης αυτής καθαυτήν της ελληνικής εθνικής ιδέας μέσα απο τα σπλάχνα
της Ρωμιοσύνης και πολύ πριν απο την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους. 

Φλεβάρης δεν κουσούριασε κι ο Μάρτης δεν
εμπήκε

κι όλη η Βλαχιά συνάχθηκε να φέρει το
Ρωμέϊκο

(Δημοτικό τραγούδι της επανάστασης του 1878)

Ο κ. Σαρτζετάκης
αναφέρεται απαξιωτικά στους όρους Ρωμιός και Ρωμιοσύνη τους οποίους
μάλιστα χαρακτηρίζει ως “αποβλητέους” και “εθνικώς
απαράδεκτους” λησμονώντας ότι,

Η Ρωμιοσύνη έν’ φυλή συνότζιαιρη του κόσμου,

κανένας δεν εβρέθηκεν γαι να την-ι ’ξηλείψει,

κανένας, γιατί σιέπει την ’που τ’ άψη ο Θεός μου.
Η Ρωμιοσύνη έν’ να χαθεί, όντας ο κόσμος λείψει!


Σφάξε μας ούλους τζι ας γενεί το γαίμαν μας αυλάτζιν,

κάμε τον κόσμον ματζελλειόν και τους Ρωμιούς τραούλλια,

αμμά ξερε πως ίλαντρον όντας κοπεί καβάκτζιν
τριγύρου του πετάσσουνται τρακόσια παραπούλια.
Το ’νιν αντάν να τρώ’ την γην, τρώει την γην θαρκέται,
μα πάντα τζείνον τρώεται και τζείνον καταλυέται.

Βασίλης Μιχαηλίδης
«Η 9η Ιουλίου 1821 εν Λευκωσία Κύπρου», 177-186.

Λυπούμαι, αλλά η
ιστορική διαδρομή του Ελληνισμού δεν σερβίρεται a la carte και κατά το
δοκούν…

Ευχαριστώ εκ των
προτέρων.

Με Ρωμαίικους χαιρετισμούς,
Χ.Δ.Κατσέτος
Καθηγητής Ιατρικής
Drexel University
College of Medicine

Christos D. Katsetos, MD, PhD, FRCPath


Christos D. Katsetos, MD, PhD, FRCPath

.
(1217) αναγνώσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου